کوروش همان ذوالقرنین در قرآن است
تاریخ ما فرهنگ ما
تاریخ : 15 آبان 1391
نویسنده : جواد ابدالی

 

ذوالقرنین:

نام ذو القرنین و وقایع مربوط به بزرگی و عظمت او قبل از اینکه داستانش در قرآن نازل شود معروف بوده است. مردم او را به عنوان ذو القرنین می‏شناختند و این از نظر قرآن و قرائن اطراف آیات، مسلم است. نیز، معلوم است که نزول این آیات، بر اساس سؤالی بوده که مردم از پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله درباره ذو القرنین کرده‏اند

 

 سبب نزول سوره کهف این بود که قریش سه نفر را به قبیله نجران فرستادند تا از یهودیان آن دیار مسائلی را بیاموزند و با آن رسول خداصلی الله علیه وآله را بیازمایند. آن سه نفر «نضربن حارث بن کلده‏»، «عقبة‏بن ابی‏معیط‏» و «عاص بن وائل سهمی‏» بودند.

 

یهودیان گفتند: سه مساله از او بپرسید، اگر آن طور که ما می‏دانیم پاسخ داد، در ادعایش راستگو است. آنگاه از یک مساله دیگر بپرسید، اگر گفت می‏دانم، بدانید که دروغگو است. گفتند: آن مسائل چیست؟ جواب دادند که از او از احوال جوانانی بپرسید که در قدیم الایام بودند و از میان مردم خود بیرون شده و غایب گشتند و در غیبتگاه خود خوابیدند. از او بپرسید چقدر خوابیدند؟ نفراتشان چند بود؟ چه چیز از غیر جنس خود همراهشان بود؟ و داستانشان چه بود؟

 

مطلب دوم اینکه از او بپرسید داستان موسی که خدایش دستور داد از یک عالم پیروی کن و از او تعلم گیر چه بود؟ آن عالم که بود؟ موسی چگونه از او پیروی کرد؟ و سرگذشت موسی با او چه بود؟

 

سوم اینکه از او از سرگذشت‏شخصی بپرسید که میان مشرق و مغرب عالم گردید تا به سد یاجوج و ماجوج رسید; او که بوده؟ و داستانش چگونه بوده است؟

 

یهودیان پس از عرضه این مسائل جواب آن‏ها را نیز به فرستادگان قریش دادند و گفتند: اگر این طور که ما شرح دادیم جواب داد، صادق است، وگرنه دروغ می‏گوید.

 

فرستادگان قریش پرسیدند: آن یک سؤال دیگر که گفتید چیست؟ گفتند: از او بپرسید که قیامت چه وقت‏به‏پا می‏شود؟ اگر ادعا کرد که من می‏دانم قیامت چه موقع به‏پا می‏شود، دروغگو است، ولی اگر گفت جز خدا کسی تاریخ آن را نمی‏داند، راستگو است.

 

فرستادگان قریش به مکه برگشتند، آن‏ها آن مسائل را مطرح کردند. رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: فردا جواب‏هایش را می‏دهم; اما در وعده‏ای که داد «ان‏شاءالله‏» نگفت. به همین جهت، چهل روز وحی از او قطع شد تا آنجا که رسول خداصلی الله علیه وآله غمگین گردید و (بعضی از) یارانش که به وی ایمان آورده بودند به شک افتادند، و قریش شادمان شده و به استهزاء و آزار ایشان پرداختند; ابوطالب نیز سخت در اندوه شد.

 

پس از چهل شبانه‏روز، سوره کهف بر پیامبر نازل شد. رسول‏خداصلی الله علیه وآله از جبرئیل سبب تاخیر را پرسید؟ (جبرئیل) گفت:ماقادرنیستیم‏ ازپیش ‏خود نازل شویم جز به اذن خدا. 

 

پیشتر گفتیم که طرح داستان ذو القرنین در قرآن، براساس سؤالی بوده که مردم از پیامبر اکرم کرده بودند. حال به چگونگی و کیفیت طرح این داستان در قرآن می‏پردازیم.

 

«و یسئلونک عن ذی القرنین قل ساتلوا علیکم منه ذکرا»

 

و از تو ای پیامبر درباره ذو القرنین سؤال می‏کنند، در پاسخ ایشان بگو:به زودی بخشی از سرگذشت او را برای شما بازگو می‏کنم. 

 

«انا مکنا له فی الارض و اتیناه من کل شی‏ء سببا» ما او را در روی زمین قدرت و حکومت دادیم و اسباب هر چیز را در اختیارش گذاشتیم.

سفر به مغرب

«فاتبع سببا» ذو القرنین از این اسباب و وسایل استفاده کرد و راه سفر را در پیش گرفت.

«حتی اذا بلغ مغرب الشمس وجدها تغرب فی عین حماة و وجد عندها قوما» تا به غروبگاه آفتاب رسید. در آنجا چنین در نظرش مجسم شد که خورشید در چشمه یا دریایی تیره و گل‏آلود فرو می‏رود و در آنجا مردمی را دید که مجموعه‏ای از انسان‏های نیک و بد بودند.

«قلنا یا ذا القرنین اما ان تعذب و اما ان تتخذ فیهم حسنا» گفتیم ای ذو القرنین، آیا می‏خواهی بدان ایشان را مجازات کنی، یا روش نیکویی در مورد آن‏ها انتخاب می‏نمایی؟

«قال اما من ظلم فسوف نعذبه ثم یرد الی ربه فیعذبه عذابا نکرا»

ذو القرنین گفت: ما کسی را که ستم ورزیده مجازات خواهیم کرد; سپس او به سوی پروردگارش باز می‏گردد و خداوند او را مجازاتی شدید خواهد نمود; یعنی ظالمان و ستمگران، هم مجازات این دنیا را می‏کشند و هم عذاب آخرت را.

«واما من امن و عمل صالحا فله جزاء الحسنی وسنقول له من امرنا یسرا» و اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشی نیکوتر - بیشتر از استحقاقش - خواهد داشت و ما به فرمان خود، او را به کاری آسان واخواهیم داشت.

ادامه ی این مطلب جذاب را در ادامه ی مطلب بخوانید...

 

 

 
 

 




|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
برچسب‌ها: کوروش , ذوالقرنین , کوروش کبیر ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
با سلام به وبلاگ خود خوش آمدید. امیدوارم این وبلاگ اطلاعات مورد نیاز شما را تامین کرده باشد. هر گونه مشکل ،‌ انتقاد ، پیش نهاد و ... را در قسمت نظرات مطرح کنید. با تشکر ، مدیریت وبلاگ